Köpvillkor i korthet

Frakt och leveranstid   

Frakten är gratis inom Sverige när du handlar på Jeansshopen. Vi levererar inom Sverige och endast till privatpersoner. Vi skickar alla paket med Schenker Privpak som levererar till ett paketombud nära dig. Du hämtar ditt paket på närmaste utlämningsställe.

Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar från beställningsdagen.

Betalsätt              

Det finns flera olika sätt att betala när du handlar hos oss. Du kan betala med konto/kreditkort säkert och snabbt via DIBS. Du kan betala mot faktura eller olika typer av delbetalningar upp till 24 månader via KLARNA FAKTURA eller KLARNA KONTO.

Returer och öppet köp

Du har alltid 14 dagars returrätt från det du mottagit varan. Returadressen hittar du i returformuläret som medföljer paketet eller genom att klicka på länken under informationen om BYTEN och RETURER nedan. Returfrakten står du själv för.

Ångerrätt

Du har ångerrätt i 14 dagar efter du mottagit varan enligt konsumentskyddslagstiftningen som gäller nu. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det du mottog varan.

För fullständiga leverans och köpvillkor se nedan.

Fullständiga leverans- och köpvillkor

LEVERANSVILLKOR

ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om du undrar över något.
Om du önskar ändra en beställning i efterhand kan det vara svårt då din vara packas och levereras så snart betalning mottagits. Kontakta kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig!

UTLÄMNINGSSTÄLLE

Paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning.

LEVERANSTID

Vi levererar varor inom Sverige och enbart till privatpersoner. Leveranstiden är vanligtvis 1 - 3 arbetsdagar från beställningsdagen, men vi reserverar oss upp till 5 arbetsdagar. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, felaktiga lagersaldon samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och därför inte kan levereras till dig. Då kontaktar vi dig på telefon eller via e-post inom 1-3 arbetsdagar.

DRÖJSMÅL I LEVERANS – UTEBLIVEN ELLER FELAKTIG LEVERANS

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Samma sak om du fått en felaktig leverans. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Jeansshopen tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits eller att en leverans uteblivit. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via telefon eller e-post inom 1-3 arbetsdagar.

TRANSPORT

All transport sker med hjälp av Schenker Privpak till närmaste paketombud. Anmäl transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till Jeansshopen på telefon 036-150205 eller info@jeansshopen.se.

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Jeansshopen. Genom att beställa varor på Jeansshopen accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på Jeansshopen. Har du inte fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss.

REA/ERBJUDANDEN

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Jeansshopen reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, felaktiga lagersaldon samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och därför inte kan levereras till dig. Det skickas då ett e-postmeddelande till dig inom 1-3 arbetsdagar. Kontakta oss om du har frågor kring leveranstider etc.

EJ UTHÄMTAT PAKET

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 300 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

PRISER

Alla priser på Jeansshopen är angivna i svenska kronor (SEK), inklusive svensk mervärdesskatt (moms) om 25%. På kortbetalningar tillkommer inga avgifter. På din beställning tillkommer inga avgifter om du betalar via Klarna faktura. För delbetalning via Klarna konto tillkommer en aviavgift på 29 kr per månad.

KORTBETALNING – SMIDIGT OCH SÄKERT

    

Du kan alltid betala med VISA eller MASTERCARD. Inga kortavgifter tillkommer. Dina pengar dras direkt från ditt konto vid köpet. Jeansshopen förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet och att köpesumman finns tillgänglig för debitering. Jeansshopen förbehåller sig också rätten att neka köp.

Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande MASTERCARD OCH VISA.

Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera snabb och säker betalning.

DIBS som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS (Payment Card Industri Data Security Standard). All information gällande din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföringen till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Jeansshopen.

Läs mer om DIBS här.

KLARNA FAKTURA - BETALA OM 14 DAGAR

Väljer du faktura får du hem fakturan tillsammans med dina beställda varor. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Ingen aviavgift tillkommer. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB.

Vid fakturabetalning kan leverans endast ske till din folkbokförda adress. Om du inte vill beställa dina varor till din folkbokförda adress får du välja något annat av våra betalningssätt.

Läs mer om Klarna Faktura här

KLARNA DELBETALNING

När du väljer delbetalning som betalningsalternativet i kassan får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna AB sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.

Vid fakturabetalning kan leverans endast ske till din folkbokförda adress. Om du inte vill beställa dina varor till din folkbokförda adress får du välja något annat av våra betalningssätt.

Aviavgift om 29 kr per månad tillkommer.

Läs mer om Klarna Konto här.

SÄKERHET OCH SEKRETESS

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Jeansshopen online samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Jeansshopen. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på Jeansshopen om du är under 18 år!

ÄGANDERÄTT

Alla varor förblir Jeansshopens egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.
Jeansshopen förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Alla falska ordrar som skickas till oss kommer att spåras. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

SÄKERHET/SÄKRA BETALNINGAR

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Jeansshopen samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Jeansshopen.

PERSONUPPGIFTSLAGEN

Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag bygger på EU-direktiv från 1995 och avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Jeansshopen i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att kunden ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas.

Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det att alltså denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll.

Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.

Information om cookies

Denna webbplats använder cookies. En cookie är en textfil som sparas på besökarens dator när man besöker webbplatsen. Textfilen används bland annat för att underlätta besökarens användning av webbplatsen.

En cookie är en liten textfil som sparas på din dator. På Jeansshopen webbshop används cookies för två saker:
  • Varukorgen, inloggning och funktioner i webbshopen
    • Din varukorg lagras i en cookie med lång livstid, för att du skall kunna stänga webbläsaren och återkomma för att fortsätta arbeta med dina tidigare val vid senare tillfällen
    • Vi lagrar också data om inloggning och vissa andra funktioner, dessa sparas i så kallade sessionscookies som vanligen raderas från din dator när du stänger webbläsaren
  • Statistik
    • Vi använder Google Analytics för statistik, och denna tjänst använder cookies för vissa funktioner
    • Statistiken behöver vi för att vidareutveckla webbplatsen och vi ser bara siffror, den kan inte kopplas ihop med dig som person
Vi sparar inte någon personlig information via cookies. Läs mer om cookies på Post- och telestyrelsen.
Om du inte accepterar cookies, eller blockerar dem via inställning i din webbläsare, kommer detta att påverka funktionaliteten på webbplatsen.

BYTES OCH RETURRÄTT

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick.
Kläder får provas, men ej användas. Retur- och bytesrätten gäller inte underkläder eller badkläder. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med vårt returformulär ifyllt av dig (se nedan) och en kopia på orderbekräftelsen du fått. Detta påskyndar hanteringen utav din retur.

Du måste själv bekosta returporto. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Jeansshopen åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
För mer information om byte, retur och reklamation se nedan. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Byte - gör enligt följande

 

  1. Kontakta Jeansshopen via vårt kontaktformulär alternativt via e-post info@jeansshopen.se eller ring oss på 036-150205. Gör du inte det riskerar du att det du vill byta till tar slut. Ange ditt ordernummer, eventuellt faktura nummer och vad du vill byta till.
  2. Fyll i returformuläret som ligger i paketet eller ladda ner ett nytt här.
  3. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret. Adressen hittar du på returformuläret. Bifoga gärna en kopia på din orderbekräftelse. Du står själv för returfrakten. Var noga med emballeringen. Spara kvittot på din inlämning då du ansvarar för att returförsändelsen kommer fram till oss.
  4. När varan anlänt till oss och vi godkänt bytet skickar vi den nya varan till dig.

 

Retur - gör enligt följande

 

  1. Kontakta Jeansshopen via vårt kontaktformulär alternativt via e-post info@jeansshopen.se eller ring oss på 036-150205. Ange ditt ordernummer, eventuellt faktura nummer och varan du vill retunera.
  2. Fyll i returformuläret som ligger i paketet eller ladda ner ett nytt här.
  3. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret. Adressen hittar du på returformuläret.  Bifoga gärna en kopia på din orderbekräftelse. Du står själv för returfrakten. Var noga med emballeringen. Spara kvittot på din inlämning då du ansvarar för att returförsändelsen kommer fram till oss.
  4. Vid faktura köp justerar du själv beloppet på den faktura du fått. Har ni t.ex. beställt två varor men bestämmer er för att bara behålla den ena - betalar ni endast för den ni behåller.
  5. Vid direktbetalning(kontokort/kreditkort) återförs den summa ni betalat för den returnerade varan till ert konto.

 

Reklamation – gör enligt följande

Vid hantering av reklamationer tillämpas konsumentköplagen.

 

  1. Kontakta Jeansshopen via vårt kontaktformulär alternativt via e-post info@jeansshopen.se eller ring oss på 036-150205 så snart du upptäcker felet. Ange varans namn, ditt ordernummer och eventuellt faktura nummer och orsak till reklamation.
  2. Fyll i returformuläret som ligger i paketet eller ladda ner ett nytt här.
  3. Skicka tillbaka den felaktiga varan tillsammans med returformuläret. Bifoga gärna en kopia på din orderbekräftelse. Du står själv för returfrakten tills vi godkänt reklamationen. Var noga med emballeringen. Bifoga en kopia av kvittot på returfrakten. Spara kvittot på din inlämning då du ansvarar för att returförsändelsen kommer fram till oss.
  4. När vi fått varan och godkänt reklamationen återbetalar vi dig utläggen för varan och returfrakten till ditt konto som du angivet på bifogat returformulär.

Returformulär

Klicka här för att ladda ner ett vårt returformulär som du kan skriva ut hemma.

Ångerrätt

Du har som konsument enligt Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ångerrätt inom 14 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan samt att den måste returneras i oskadat skick. Kläder får provas, men ej användas. Ångerrätten gäller inte underkläder. Alla etiketter och eventuella prislappar skall finnas kvar på varorna vid retur.

ÅNGERrätt

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Jeansshopen eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. För att kunna hantera ditt ärende snabbt måste du meddela vår kundtjänst detta via vårt kontaktformulär alternativt via e-post info@jeansshopen.se eller på telefon 036-15 02 05.
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • ordernummer
  • eventuellt fakturanummer om du redan fått fakturan
  • namn och artikelnummer på dom produkter du vill returnera

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

ÅTERBETALNING

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom lagstadgade 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto. Om du har betalat via Klarna faktura eller Klarna konto så reglerar vi det mot ditt saldo.

VÄRDEMINSKNINGSAVDRAG

Vid ångrad vara är du som kund ansvarig för eventuell värdeminskning. Värdeminskningen beror på en hantering utöver vanligt bruk för att testa varans kvalitet, egenskap och funktion.

RESERVATIONER

Jeansshopen reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Jeansshopen förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

FORCE MAJEURE

Jeansshopen är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

LAGEN OM DISTANSHANDEL

Jeansshopen följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

TVIST

Vid eventuell tvist kommer Jeansshopen att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer

KOMMUNIKATION

Vid godkännande av dessa villkor godkänner du att vi kommunicerar med dig via telefon (inkl.sms), e-post och andra medier. Självklart har du alltid möjlighet att avregistrera dig för vidare kommunikation – dels i själva meddelandet, men också genom att kontakta oss.

 

Stäng